Escudo 2 - con leyenda UA.gif (1203 bytes)                                          Guía del campus - puño 50.jpg (5169 bytes)                            Memòria del Curs Acadèmic 1998-1999


 

X. Vicerectorat d'Extensió Universitària

X.8 Conferències

 

X.8.6 CONFERÈNCIES ESPECÍFIQUES

 

1. Ciències.

2. Història.

3. Ciències socials i solidaritat.

 

 

1. Ciències.

a) Agricultura

Claudio Ávalos Gutiérrez, professor de la Universidad Autónoma de Chapingo, va impartir a l’aula 8 de l’edifici de Geografia i Història les conferències següents:

22.2.99 "La agricultura mexicana ante el Tratado de Libre Comercio (ATC) con Estados Unidos y Canadá"

25.2.99 "La economía agrícola y el transporte de productos agropecuarios en México"

 

b) L’agricultura ecològica com a alternativa

El 12 de març a les 11,30 h, al soterrani 1 de l’Aulari II Fernando Pomares, investigador de l’IVIA (Institut Valencià d’Investigacions Agràries) i vicepresident de la SEAE (Societat Espanyola d’Agricultura Ecològica), va impartir la conferència "La agricultura ecológica como alternativa a la agricultura convencional: principios básicos y perspectivas de futuro".

 

c) Seminari sobre diagnòstic en infermeria

Els dies 13, 14 i 15 de maig al Saló de Graus de Dret i al de l’Edifici Germà Bernàcer, va tenir lloc aquest seminari impartit per Rosalinda Alfaro–Lefebre, presidenta del Teaching Smart/Learning Nasy a Stuart, Florida. Autora veterana de gran èxit, es caracteritza per la capacitat de facilitar la comprensió dels temes més difícils, per la qual cosa les seues obres han sigut traduïdes a cinc idiomes. Va ser organitzat en col·laboració amb l’Escola Universitària d’Infermeria.

 

d) RSU

El 14 de maig a les 11,30 h, a l’aula soterrani-1 de l’Aulari II, la investigadora i científica del CSIC M. Teresa Hernández (CEBAS de Múrcia) va impartir la conferència "Problemática y reciclado de los RSU (residuos sólidos urbanos)", que va ser organitzada en col·laboració amb la Facultat de Ciències. Divisió d’Agroquímica.

 

e) Molècules artificials intel·ligents

El 21 de maig a les 12,00 h, al Saló de Graus de Dret, Javier Mendoza va parlar sobre "Descubrimiento y predicción en el diseño de moléculas artificiales inteligentes". Aquest acte va ser organitzat en col·laboració amb la Facutat de Ciències.

 

f) Plaguicides

El 21 de maig a les 11,30 h, a l’aula soterrani 1 de l’Aulari II, el catedràtic de la Universitat de Múrcia de l’Àrea d’Edafologia i Química Agrícola, Alberto Barba, va parlar sobre "Problemática de la utilización de plaguicidas. Tendencias actuales". L’acte va ser organitzat amb la Facultat de Ciències. Divisió Agroquímica.

 

g) Via Làctia

El 25 de maig a les 20,00 h, al Saló d’Actes de l’Escola Politècnica, el professor Emilio Alfaro va impartir la conferència "Formación de la Vía Láctea".

 

2. Història.

a) Atapuerca: el rostre dels nostres avantpassats

El 26 de febrer de 1999, a l’Aula Magna de Geografia i Història, el doctor Juan Luis Arsuaga va parlar sobre el rostre de l’home d’Atapuerca. Arsuaga és llicenciat i doctor en ciències biològiques per la Universidad Complutense de Madrid, professor titular en la Facultad de Ciencias Geológicas d’aquesta universitat i especialista en paleontologia humana. Ha participat des del 1983 fins al 1989 en les excavacions dutes a terme en els jaciments mesopleistocènics de la serra d’Atapuerca (Burgos) sota la direcció d’E. Aguirre i ha sigut des de 1990 codirector, juntament amb J. M. Bermúdez i E. Carbonell, d’aquestes excavacions. Li han concedit el Premi Príncep d’Astúries.

En paraules del professor Arsuaga, "fa 300.000 anys, una tribu d’almenys 32 homes i dones rondava els voltants de Burgos. Els components d’aquesta tribu eren adolescents i adults joves no molt alts, però sí robustos i amb un cervell una mica més xicotet que el dels humans actuals. Entre les seues habilitats estava tallar instruments de pedra. La seua alimentació consistia en vegetals, caça i carronya. Aquesta era la seua vida. Per alguna raó desconeguda, els seus cadàvers van acabar en el fons de una fossa d’una cova en la serra d’Atapuerca. Després d’alguns anys d’anàlisis científiques, avui és possible conèixer l’aspecte que tenien... Tres-cents mil anys després de la seua mort, el crani número 5, –el millor conservat de la història remota de la humanitat–, ha recuperat la seua cara. Les faccions es van perdre durant milers d’anys de repòs sota terra en l’avenc dels ossos. Per a recobrar-ne l’aspecte original, els experts van traure un motle d’argila de l’os nu, que reproduïa fidelment cada tret de la calavera, cada esquerda i cada protuberància en què se subjectaven els músculs i els tendons originals. Després, sobre el motle van col·locar capes de resina sintètica fins a cobrir tot el cap i la cara seguint exactament les pautes dels detalls anatòmics. Tenien pistes: la mandíbula i les dents els indicaven la forma de la boca i els llavis. I les fosses oculars marcaven la forma d’uns ulls que avui són de cristall. Un altre pas és analitzar l’interior de la calavera. Amb tècniques de tomografia, experts de l’hospital Doce de Octubre (Madrid) aconsegueixen imatges internes de l’os, ocultes a qualsevol examen exterior".

 

b) Xacobeo 99

Organitzades pel Departament de Filologia Catalana i Unitats de la Llengua Gallega i amb la col·laboració del Secretariat de Cultura, al Saló de Graus de l’edifici C de la Facultat de Filosofia i Lletres, a les 13,00 h, es van impartir les conferències següents:

  1. "Nuno Fernández Torneol i l’alba romànica".
  2. Pel Dr. Vicenç Beltrán. Universitat de Barcelona. 3.3.99

  3. "Camiño de Santiago".
  4. A càrrec del Dr. Basilio Losada. Universitat de Barcelona. 10.3.99

  5. "Grandezas y miserias de la peregrinación jacobea".
  6. Pel Dr. Xosé Carro Otero. Universitat de Santiago de Compostel·la. 15.3.99

  7. "El camino a pie. Experiencia de un peregrino".A càrrec d’Ignacio Nieto. 22.3.99

     5. "Mil trescientos. Recital de poesía gallega medieval".

Per Uxío Novoneira, poeta i president de l’Asociación de escritores gallegos. 24.3.99

 

Camino de Santiago 1.jpg (36718 bytes)

 

Camino de Santiago 2.jpg (34516 bytes)

 

Camino Santiago - leyenda 50.jpg (16074 bytes)

Camino Santiago - imagen 50.jpg (17253 bytes)   

 

Camino Santiago - conferencia día 4 50.jpg (21301 bytes)

Camino Santiago - conferencia día 5 50.jpg (20508 bytes)

Camino Santiago - conferencia día 11 50.jpg (19553 bytes)

Camino Santiago - conferencia día 12 50.jpg (16237 bytes)

 

c) II Cicle de Conferències "Història i Arqueologia de la Vall de Novelda".

El Vicerectorat d’Extensió Universitària col·labora en una sèrie de conferències que versen sobre història i arqueologia a la vall de Novelda en l’edat mitjana i l’edat moderna, que van tenir lloc durant el mes de març de 1999 a Novelda. En aquestes conferències van intervenir professors universitaris com José Hinojosa, Mario Martínez Gomis o Cayetano Mas.

 

3. Ciències socials i solidaritat.

a) Nous jaciments d’ocupació i territori

El 6 de maig a les 11,00 h, a l’Aula Magna de Geografia i Història, el professor Manuel Valenzuela Rubio, de la Universidad Autónoma de Madrid, va impartir la conferència "Nuevos yacimientos de empleo y territorio".

 

b) Consum i exclusió social

L’11 de maig, a les 10,00 h en l’edifici de Geografia la catedràtica de la Universidad Complutense Aurora G. Ballestero va impartir la conferència "Consumo y exclusión social".

 

c) El sistema tributari cubà

El 19 de maig a les 10,30 h en l’Aulari I, aula OB6, Ángel Sánchez Sánchez, del Departament de Ciències Econòmiques i Financeres de la Facultat de Dret va dissertar sobre "El sistema tributario cubano. Consideraciones sobre su perfeccionamiento".

 

d) Les guerres i els mitjans de comunicació

El 21 de maig a les 18,00 h, a l’Aula D14, el professor de la Faculdad de Ciencias de la Información en la Universidad Complutense de Madrid, Ángel de la Cruz Bermejo, va impartir la conferència "Las guerras y los medios de comunicación".

 

e) Canvi social i desenvolupament: "Kosovo, ¿un conflicto en vías de solución?"

El 16 de juny a les 20,00 h, va tenir lloc la presentació-conferència que duia per títol "Kosovo: ¿un conflicto en vías de solución?". La conferència-presentació, fruit de la col·laboració entre el Club Información i el Vicerectorat d’Extensió Universitària (Secretariat de Cultura), i amb el suport, a més a més, d’Organitzacions No Governamentals de Desenvolupament, de la Plataforma Universitària de Solidaritat i de la Plataforma contra la Guerra, va tenir lloc a la seu de la ciutat d’Alacant de la Universitat (antiga Escola de Comerç). L’acte s’inicià amb les presentacions a càrrec del periodista José María Perea i, seguidament, el professor Fernando Díaz, del Departament de Sociologia II, Psicologia Evolutiva i de l’Educació, Didàctica i Organització Escolar i Psicologia Social de la Universitat d’Alacant, va presentar el llibre Cambio social y desarrollo, editat per la mateixa Universitat. Després de la presentació del llibre, va començar la conferència-col·loqui del professor Carlos Taibo. Autor d’un llibre recent sobre Kosovo, aquest professor de Ciència Política en la Universidad Autónoma de Madrid, és un expert en la problemàtica de l’Europa de l’est. Carlos Taibo col·labora de manera habitual en periòdics de difusió nacional i en cadenes radiofòniques i ha seguit amb especial rigor i profunditat els esdeveniments relacionats amb el conflicte bèl·lic iugoslau i l’èxode kosovar.

 

 

Memòria del Curs Acadèmic 1998-1999

X. Vicerectorat d'Extensió Universitària

X.8 Conferències

X.8.1 Aula Jordi Joan
X.8.2 V Cicle de Conferències i Seminari Solidaritat Nord-Sud
X.8.3 Taller d'hivern. Escola d'Arquitectura
X.8.4 Tertúlies. Cuba: imatge i realitat
X.8.5 Fòrum obert: universitaris per al tercer mil·lenni
X.8.6 Conferències específiques