Universidad de AlicanteMemoria. Página principal
Presentación
Òrgans de Govern
Defensor Universitari
Consell d'Alumnes
Societats
Fundacions
Vic. d'Alumnat
Activitats realitzades o coordinades per aquest Vicerectorat
Dades sobre alumnat
Secretariat d'Accés
Sec. d'Assumptes Socials
Secretariat de Mobilitat i Coordinació de Pràctiques
Oficina d'Informació a l'Alumnat
Oficina Verda
Preàmbul
Agendes verdes
Cicle Formatiu de Gestió i Mediambient
Campanya de Formació de Voluntariat Ambiental Universitari
Coneix, respecta i cuida. Recorreguts ecològics per la Universitat d'Alacant
Voluntariat Ambiental d'Agost. Projecte VOLCAM

Seguiment Campanya Estudi "Posa't les Piles" 2002-2003

Visita a casa bioclimàtica
Col·laboracions amb camps de voluntariat
Participació en la Setmana Jove del CJELX
Participació en mitjans de comunicació
Actualització pàgina web
Dossier de premsa
Vic. d'Ampliació del Campus
Vic. de Convergència Europea i Qualitat
Vic. de Coordinació i Comunicació
Vic. de Desenvolupament Normatiu
Vic. d'Extensió Universitària
Vic. d'Investigació
Vic. d'Ordanació Acadèmica i Professorat
Vic. de Planificació Econòmica, Infraestructures i Serveis
Vic. de Societats i Fundacions

OFICINA VERDAAcceso a su página
( Pàgines 1, 2 )

 

Preàmbul

Un dels propòsits des de la creació de l'Oficina Verda, és que la dita oficina siga un espai obert per a l'alumnat universitari on aquests puguen manifestar i dur a terme les seues inquietuds en matèria ambiental, per això el nostre eix de treball principal durant aquest curs ha sigut sentir les inquietuds, implicar l'alumnat i canalitzar els nostres recursos per a satisfer, formar i inculcar un respecte i protecció al medi ambient.

Tot el treball que en aquesta memòria s'arreplega és fruit de l'afecte i mim de totes aquelles persones que han col·laborat en les seues activitats, des dels voluntaris, monitors, becaris (tant del Consell d'Alumnes, com de l'Oficina Verda) i totes aquelles persones que s'han interessat a col·laborar amb els nostres projectes, a tots ells moltes gràcies.

Desitgem haver aproximat el medi natural a la comunitat universitària ja siga amb les nostres eixides a les muntanyes de la província o en les nostres activitats dins del mateix campus universitari. Només coneixent i sentint com la nostra la riquesa del nostre patrimoni natural, podrem actuar en la seua conservació i sentirem que quan s'atempta contra ell, alguna cosa nostra es mor.

Al seu torn, considerant que des de la universitat s'estan formant les elits professionals que mouran els engranatges de l'economia, ens hem bolcat a formar els universitaris en els nous sistemes de gestió i medi ambient, per d'aquesta manera crear un món on el desenrotllament sostenible siga una realitat i la creació de riquesa no siga sinònim de contaminació o destrucció de la naturalesa.

D'altra banda, per a evitar l'endogàmia que poguera produir-se al desenrotllar les nostres activitats només per a la nostra comunitat universitària, hem desenvolupat projectes mediambientals amb altres organismes externs a la universitat, oferint activitats no sols als universitaris sinó al conjunt de la població de la província. D'aquesta convivència i intercanvi d'idees i opinions, s'han enriquit totes les parts implicades ja que han compartit els mateixos conceptes de protecció, respecte i amor a la naturalesa des de distints punts de vista.

Esperem haver-hi satisfet amb el nostre treball, a la comunitat a què servim i esperem continuar servint com a instrument útil als universitaris per a reivindicar les necessitats en matèria ambiental, si ho aconseguim estaran omplides les nostres aspiracions.

 

Subir / Tornar

 

Agendes verdes

Agenda verde / Agenda verdaCom cada any hem tornat a editar una nova Agenda Verda, junt amb el Consell d'Alumnes de la UA i amb la gran col·laboració i a proposta de l'associació ambiental Ecos-Alacant, esta vegada amb un format distint i més còmode. La dita agenda va ser repartida entre tota la comunitat universitària.

L'agenda es compon d'un planning setmanal i al peu del dit planning apareix un eco-consell o bé informació sobre qualsevol tema ambiental, fent un total de quaranta-huit consells que seguint-los el lector pot canviar substancialment la seua forma de vida.

 

Subir / Tornar

 

Cicle Formatiu de Gestió i Mediambient

Des de la creació de la Comissió de Medi Ambient del Consell d'Alumnes, fins als nostres dies ja com a Oficina Verda, ha sigut un dels nostres fins intentar donar solució a les inquietuds dels membres de la nostra comunitat universitària.

Des de fa un temps estudiants de diverses facultats, en especial des de la Facultat de Ciències, ens van sol·licitar la possible elaboració de cursos de Gestió i Medioambiente que inclogueren la ISO 14.001 i la ISO 9.001, així com el tractament de Residus Industrials i com realitzar una Auditoria Mediambiental.

Esta petició ens va fer contactar amb persones expertes i qualificades en el tema i conjuntament hem treballat fins a elaborar quatre cursos que cobririen les necessitats de molts dels estudiants d'aquesta universitat.

Com a Oficina Verda de la Universitat d'Alacant, tenim el deure i necessitat de satisfer les demandes medi ambientals de la comunitat universitària dins de les nostres possibilitats.

Aquests cursos van ser impartits per una persona qualificada i experta en el tema.

Va ser desig de l'Oficina Verda, que el Consell d'Alumnes de la Universitat d'Alacant col·laborara amb nosaltres en l'elaboració d'aquest projecte, ja que per la nostra infraestructura tècnica i pel nostre limitat espectre d'actuació (només el medi ambient), no podíem incloure dos dels cursos que oferíem, quedant aquesta sèrie de cursos com una taula a la qual li falten dos potes, és a dir, sense contingut.

També assenyalar que la col·laboració del Consell d'Alumnes en aquests cursos, ha fet que la repercussió d'aquets siga major, ja que el consell té majors mitjos de difusió d' informació que l'Oficina Verda i el públic objectiu dels cursos s'amplia a tots els estudiants de la UA.

Els cursos realitzats vénen desenvolupats més endavant; els objectius, continguts, desenrotllament, dates, hores de docència, vénen especificades en els seus propis tríptics adjunts. Apuntar que el cicle complet va tindre una duració de cent vint hores, sent repartides en trenta hores per curs. L'acollida realment ens va sorprendre ja que va sobrepassar les nostres expectatives.

- Sistema de Gestió de Qualitat, segons norma ISO 9001:2000. (del 24 de novembre al 5 de desembre de 2003)

Donat el paper competitiu que un Sistema de Gestió de la Qualitat juga a favor de les empreses que ho tenen implantat, resulta de gran importància formar, als jóvens universitaris i futurs demandants d'ocupació, professionals que sàpien afrontar amb èxit esta nova arma, per a això serà necessària donar a conéixer els requisits exigits per les normes de qualitat, així com el suport documental necessari per a implantar un Sistema, a fi de proporcionar una visió global sobreles tècniques més utilitzades per a aconseguir la seua implantació, manteniment i millora.

Continguts:

1. Introducció a la qualitat
2. Sistemes de Gestió de la Qualitat
3. El procés de certificació
4. Mantenimient i millora del sistem

Casos pràctics:

- Identificació de responsabilitats
- Elaboració de diagrames de blocs i fluix
- Elaboració d'un mapa de processos
- Redacció de procedimients

- Sistema de Gestió Medioambiental. (del 16 al 27 de febrer de 2004)

L'objectiu del curs va ser exposar els dos Sistemes de Gestió Mediambiental normalitzats, el Sistema Europeu d'Ecogestión i Ecoauditorías, EMAS, i el sistema d'àmbit internacional segons la norma UNIX-EN- ISO 14001, existents, que permeten integrar la gestió medi ambiental en la gestió general de qualsevol empresa.

La implantació d'un Sistema de Gestió Medi ambiental, tot i que encara de caràcter voluntari, resulta un imperatiu de mercat donada la globalització i internacionalització de les economies actuals, per la qual cosa l'aplicació d'aquests sistemes suposa un element diferenciador i competitiu que tot estudiant i futur demandant d'ocupació ha de conéixer, implantar i aplicar.

Continguts:

1. Introducció al Medi Ambient
2. Simbologia, ecoetiquetas i marques verdes
3. Sistemes de Gestió Medi ambiental
4. Requisits Legals
5. Bones Pràctiques Medi ambientals

5.1. Redactar la política de gestió medi ambiental
5.2. Identificació i avaluació d'aspectes medi ambientals
5.3. Elaboració de programa de gestió medi ambiental en base a objectius i metes medi ambientals
5.4. Elaboració d'una Matriu de Responsabilitat
5.5. Redactar el Procediment de Formació
5.6. Redactar el Procediment de Control Operacional
5.7. Redactar el Procediment de Plans d'Emergència
5.8. Redactar el Procediment de No Conformitat, Acció Correctiva i/o Acció Preventiva
5.9. Declaració Medi ambiental

- Auditories de Sistemes de Gestió: del 15 al 24 de març de 2004

L'objectiu de la realització del curs d'Auditories de Sistemes de Gestió és dotar de coneixements, teòrics i pràctics, a futurs auditors, ben siga en Sistemes de Gestió de Qualitat o en Sistemes de Gestió Medi ambiental. La norma de referència per a la realització del curs serà la UNIX-EN ISO 19011:2002 (Directrius per a l'auditoria dels sistemes de gestió de qualitat i/o ambiental) (ISO 19011:2002).

Els coneixements adquirits permetran, per mitjà de l'examen avaluació d'evidències objectives, verificar o avaluar de manera independent el compliment dels requisits operatius del programa a auditar.

Continguts:

1.Introducció a les Auditories
2. Normes sobre Auditories
3. Realització de les Auditories

Casos pràctics:

La formació pràctica del curs constarà de la realització dels següents casos pràctics:
1. Elaboració d'un programa d'auditories
2. Creació d'un Cheeking-List
3. Classificació de Desviacions
4. Elaboració d'un Informe d'Auditoria

- Gestió de Residus Industrials (del 26 d'abril al 7 de maig de 2004)

La gestió dels residus s'ha convertit en una de les prioritats de les polítiques públiques medi ambientals obligant a desenrotllar i implantar actuacions que impedisquen el deterioració de l'entorn. El compromís de l'educació ambiental hi ha vist així abonat per, Llei de Residus de la Comunitat Valenciana (Llei 10/2000) que suposa un canvi substancial en la gestió dels residus.

Per això el curs permetrà obtindre els coneixements necessaris per a conéixer la normativa, comprendre-la i familiaritzar-se amb els seus continguts i terminologia, que permeten tant la identificació dels requisits aplicables com la interpretació done'ls mateixos.

Continguts:

1. Introducció
2. Legislació Mediambiental
3. Tècniques de prevenció i minimització de residus
4. Gestió de Residus

Casos pràctics:

La comprensió total dels coneixements teòrics del curs quedarà reflectida en la realització dels següents casos pràctics:

1. Determinació de residus perillosos segons la Llista Europea de Residus Perillosos (CER) i els RD 833/88 i 952/97 (Residus Tòxics i Perillosos).
2. Codificació o identificació de residus segons el codi CER o a través de l'Orde MAM/304/2002, de 8 de febrer, per la qual es publiquen les operacions de valoració i eliminació de residus i la llista europea de residus.
· Cas Pràctic 1. Caracterització de residus segons codi CER
· Caso Pràctic 2. Caracterització de residus segons codi de identificació nacional
· Cas Pràctic 3. Marco normatiu
· Cas Pràctic 4. Gestió per gestors autoritzats
· Cas Pràctic 5. Ompliment llibre de registre de residus
· Cas Pràctic 6. Elaboració de la declaració anual de producció de residus perillosos

Visita a l'Ecoparque de Benidorm

Com a complement al curs de Gestió de Residus Industrials es va programar una visita guiada a l'Ecoparque i la Planta de Gestió de Residus de Benidorm. Els participants al curs van poder comprovar "in situ" la gestió dels diversos residus sòlids urbans, així com, el seu tractament i el seu procés de reciclatge, des que els mateixos són depositats en els seus respectius contenidors fins al seu procés de gramaje per al seu tractament industrial.

 

Subir / Tornar

 

Campanya de formació de voluntariat ambiental universitari

L'objectiu d'aquests cursos ha sigut formar els voluntaris perquè desenvolupen el que futurs camps de treball a més de fomentar la convivència i l'amor a l'entorn i medi ambient.

Des de l'Oficina Verda considerem que estes activitats han sigut un èxit tant pel nombre d'estudiants que han participat, com per interés d'aquests a participar en futures activitats de proteccionisme de l'Oficina Verda. Hem constatat que més del 50% de la gent que ha participat en els cursos, hi ha estat treballant en voluntariats ambientals en la província durant el passat estiu. Amb la qual cosa arribem a la conclusió que els coneixements impartits s'han assentat i el més important s'han difós (boca a boca) entre altres persones que no van participar en les activitats.


Nova edició del Cuadern del Muntanyenc

CCom a base de treball d'estos cursos es va ampliar i va modificar de manera conjunta entre els monitors i els assistents als cursos un quadern, (a què ja coneixem com a Quadern de Muntanyenc) el fi del qual, era l'elaboració d'un senzill quadern de camp que servira tant per a prendre notes durant les eixides al muntanya, com per a conéixer la legislació autonòmica i les normes que regixen l'acampada, les micro reserves vegetals, el senderisme..., este manual també oferix unes xicotetes nocions d'orientació i comportament abans durant i després de l'acampada. (se adjunta quadern).


Curs de Prevenció d'Incendis Forestals

Pensant en els futurs voluntariats ambientals a desenrotllar durant els mesos de juliol i agost i, destacant la gran importància que té el coneixement de com actuar davant d'un incendi forestal, es va desenvolupar un curs de prevenció d'incendis forestals.

El dit curs va ser impartit per professionals de Conselleria de Medioambiente i de l'associació Acif de Dénia. Va ser impartit entre el 18 i 19 d'octubre de 2.003. Va tindre una duració de catorze hores.


Curs d'Iniciació al Montanyisme

Amb una duració de catorze hores, estes jornades estan dirigides als que volen acostar-se al món de l'excursionisme de muntanya en les seues múltiples modalitats. Va ser impartit entre el 1 i 2 de novembre de 2.003.

Alumnat

Oferix Formació bàsica sobre tècniques de muntanya i excursionisme, materials i equipament adequat. Així com, informació sobre albergs, refugis i zones hàbils d'acampada, normativa autonòmica sobre acampades i ús d'instal·lacions, vehicles tot terreny i BTT en terrenys forestals.

Associacionisme, federacions, seguretat i responsabilitats. Curs adequat per a monitors de temps lliure i per als que volen eixir al muntanya sense problemes.

CONTINGUTS:
· Plantejar una alternativa diferent per al gaudi del temps lliure.
· Es tracta de mostrar una forma diferent d'eixir al muntanya, d'excursió, d'acampada o travessia.
· Eixir al muntanya i disfrutar de la naturalesa sense ficar-se en embolics i respectant l'entorn.
· Sensibilització dels participants para amb la muntanya: no es cuida el que no es coneix.
· Com respectar la muntanya, respectant-la a ella i als altres usuaris.
· Per què és important conservar el medi natural?
· Normativa d'acampades en la CV
· Normativa ús albergs, refugis i àrees recreatives CV
· Normativa ús motos, bicis i vehicles 4X4 en les muntanyes de la CV
· L'ús del foc en la muntanya.
· Equip de muntanya: materials, elecció i conservació.
· Cabullería.
· Associacionisme i federacionismo
· Responsabilitat civil amb menors.
· Higiene en acampades, campaments i rutes.
· La menjada en acampades, campaments i rutes.
· Saber muntar una motxilla.
· El pes de la motxilla.
· Ensenyança de trucs i tècniques útils en muntanya.
· Conducta cívica del muntanyenc.

Prácticas de los alumnos / Pràctiques dels alumnes

 

Curs d'Orientació per muntanya

Amb una duració de catorze hores, dividides en sis hores de teoria i huit de pràctica. Este curs esta dirigit als que agraden d'establir les seues pròpies rutes i itineraris en el medi natural. Va ser impartit entre el 22 i 23 de novembre de 2003.

Mapa

El curs se centra en l'ús combinat dels mapes cartogràfics i el compàs de travessia. Després del període formatiu, teòric i pràctic, el participant estarà en condicions d'elaborar rutes, d'un o diversos dies, per qualsevol zona desconeguda, dissenyar itineraris ecològics o calcular el temps i/o ritmes de marxa necessaris per a cobrir a peu grans distàncies, per camins i sengles o muntanya roïna.

Al costat del curs d'iniciació al muntanyisme proporciona capacitat de control i autonomia en les nostres eixides al muntanya.

Alumado de excursión / Alumnat d'excursió

 

Curs de Travesia d'Aplicació de coneixements"

Exercici pràctic dels cursets d'iniciació d'iniciació al muntanyisme i d'orientació per muntanya. Va ser impartit entre el 5 i 7 de desembre de 2.003
L'activitat, amb una duració de catorze hores, consistia a eixir un divendres vesprada-nit cap a una localitat, en principi desconeguda, de la província d'Alacant. Ja en la zona es proporciona als participants, dividits en grups, un mapa de la zona i una ruta de dos dies a seguir.

Seta

Després d'acampar la nit del divendres, cada grup va eixir de ruta havent calculat la distància, ritmes de marxa i descansos, opcions d'avituallament i provisió d'aigua, lloc d'acampada material individual i d'equip necessaris etc.

El diumenge a la vesprada, en lloc i hora prefixats, l'autobús arreplega als participants per a tornar a Alacant.

No es tracta d'una carrera d'orientació sinó d'un xicotet exercici pràctic de la tasca de disseny i previsió que realitza qualsevol expedicionari, muntanyenc o caminant experimentat. Els càlculs i reflexions que es demanden són els mínims per a escometre sense grans riscos una travessia per muntanya i és la informació requerida per la Conselleria de Medi Ambient per a autoritzar acampades itinerants.

Alumnos examinando muestras

 

Curs d'Iniciació al Voluntariat Ambiental Universitari

Amb una duració de catorze hores, dividides en huit hores de teoria i sis de practica. Va ser impartit entre el 3 i 4 d'abril de 2.004.

Este curs esta dissenyat per als que participen, coordinen o organitzen activitats de voluntariat ambiental.

El curs se subdividix en les matèries següents:
· El voluntariat ambiental a la Comunitat Valenciana: línies d'actuació del voluntariat.
· Subvencions al voluntariat ambiental en la CV
Drets i deures del voluntari.
· Casos pràctics en l'actuació del voluntariat:
- Voluntariat de prevenció d'incendis forestals
- Voluntariat d'extinció d'incendis: experiències.
· Plantejar una alternativa diferent per al gaudi del temps lliure.
· Informació sobre diferents opcions d'actuació, en matèria de voluntariat ambiental, en la província d'Alacant.
· Experiències de programes i projectes de voluntariat ambiental, desenvolupats en la província d'Alacant, de la mà de persones implicades en estos.



Curs de Travesia Els Ports de Castelló - 04"

Excursión / Excursió

Va ser impartit entre el 14 i 19 d'abril de 2.004. Curs amb una duració de cinc dies i amb els següents continguts:

· Posar en pràctica els coneixements adquirits en els cursos anteriors.
· Ús real de mapes cartogràfics i del compàs de travessia en un supòsit pràctic, en terreny desconegut per als participants.
· Planificació d'una ruta de diversos dies per mitja muntanya, per paratges desconeguts, amb el només suport i informació que proporcionen els mapes adequats en l'escala oportuna.
· La correcta orientació i coneixement de la nostra posició en cada moment per a aconseguir punts de reunió i pernocta amb altres grups que seguixen rutes diferents a la nostra.
· Calcular distàncies, temps estimats de jornada i ritmes de marxa, amb la necessària seguretat, control i domini de les situacions, per a arribar al nostre destí en el termini previst. Experiència real, en les muntanyes de Castelló, amb previsible clima adversduració de cinc dies.

Alumno por la montaña / Alumne per la muntanya

 

 

Subir / Tornar

 

Coneix, respecta i cuida. Recorreguts ecològics per la Universitat d'Alacant

Com a resposta a les peticions de distints Centres Educatius de la província, l'Oficina Verda, junt amb el Consell d'Alumnes, llança una iniciativa de medioambiente que ajuda als alumnes dels centres a tindre un contacte directe amb la naturalesa en l'entorn de la Universitat d'Alacant.

Un dels principis de l'Oficina Verda de la Universitat d'Alacant, és l'educació ambiental. Per això, des de la creació d'esta s'estan desenvolupant programes de formació de voluntariat ambiental universitari. No obstant, utilitzant el símil d'una casa, per a fer un bon edifici cal fer uns excel·lents fonaments. Per tant, cal començar educand des de la base.

Este projecte naix amb eixe esperit, la nostra universitat gràcies al magnífic equip de jardineria junt amb el nostre excel·lent clima, permet reproduir els microclimes forestals més significatius del món. Podem trobar des de, les espècies del nostre clima mediterrani, arbustos aromàtics, tarongers, palmeres..., fins a espècies pròpies del desert o de les selves tropicals, així com espècies més pròpies d'un clima continental, (com mostra, la sequoia donada per S.M. El senyor Juan Carlos).

Des de la més tendra infància, als xiquets els acostumem a vore imatges d'eixos paisatges, però, els plàtans creixen en els arbres o naixen en els supermercats?, reben molta informació visual gràcies a les noves tecnologies, televisió, Internet... però, com old la lavanda, o el romer?

Aquesta activitat es fonamenta en 2 eixos principals:

- Conéixer el medi natural de la nostra província a través dels ecosistemes ubicats en la Universitat d'Alacant.
- Aprendre a cuidar i respectar el medi natural.

Dins de l'etapa d'Educació Infantil l'objectiu fonamental serà:

- Coneixement sobre els sers vius per mitjà d'una exploració i una observació més sistematitzada, a fi d'afavorir que el subjecte obtinga profit de les seues possibilitats perceptives i de la comunicació dels seus interessos, dubtes a través del contacte directe amb la naturalesa

.

Juegos con los niños / Jocs amb els xiquets

En l'etapa d'Educació Primària l'objectiu fonamental serà:

- Analitzar algunes manifestacions de la intervenció humana en el mig, valorar críticament la necessitat i l'abast d'estes i adoptar un comportament en la vida quotidiana d'acord amb la postura de defensa i recuperació de l'equilibri ecològic i de conservació del patrimoni cultural.

Grupo de educación primaria / Grupo d'educació primària

Els destinataris, en este cas estudiants pertanyents al col·legi públic Juan Ramón Jiménez de Sant Vicent del Raspeig; es dividixen en dos etapes:

L'activitat es va exercir en un perímetre marcat dins de la Universitat d'Alacant. En el dit perímetre es van fer diverses parades en les quals es van realitzar activitats i li'ls va impartir una xicoteta xarrada explicativa que els va ajudar a comprendre allò que estan veient.

Es va pretendre que l'alumne desenvolupara tècniques que li permeteren tindre una experiència directa amb la naturalesa i disposar d'una vivència positiva d'ella.

Este projecte pretén ser, des d'un principi, un espai educatiu com a activitat complementària del Centres Educatius, sent una porta oberta entre la realitat de l'aula i el medi natural que la UA ens oferix per mitjà de la convivència directa amb el medi ambient d'una forma directa i integradora.

Les activitats exercides en la UA estan planificades com a complement al currículum escolar. Des d'una perspectiva temporal hi ha un "abans" i un "després" de la visita; una preparació prèvia a la visita i una incorporació als continguts, treballats al llarg dels itineraris. Aportem perquè, una programació globalitzada adaptada al desenrotllament evolutiu del xiquet.

Niños viendo las plantas del campus / Xiquets veient les plantes de campus

El Projecte "coneix, respecta, cuida" es definix com una activitat, oberta, participativa i no discriminatòria. Des de l'Oficina Verda i el Consell d'alumnes ens vam comprometre a dur a terme l'activitat basant-nos en els següents principis prioritaris:

1- Participació de tots els components (monitors, professors, xiquets...) en l'organització i planificació de les activitats que en la UA es realitzen.

2- Fomentar l'acceptació del pluralisme, el nostre projecte és, per tant un lloc de trobada oberta a tot i a totes les persones.

3- Immersió en el mig social, cultural i natural de l'alumnat, com a mètode d'acostament a la seua forma de conéixer i deprendre.

4- Educar d'una forma integral i crítica, propugnant valors solidaris, la no-violència, la protecció i millora del medi ambient i del patrimoni cultural i artístic de la nostra Comunitat.

Els alumnes del centre van realitzar diferents rutes. Cada ruta va tindre un nombre determinat de parades en les quals van descobrir per mitjà d'activitats i/o explicacions, distints aspectes del medioambiente (coneixement de distintes vegetacions segons clima, ...) i del desenrotllament sostenible (reciclatge d'aigües, reciclatge de residus orgànics).

Com a complement a cada ruta es van realitzar dinàmiques de grup a fi de reforçar les normes bàsiques de respecte a la naturalesa.

Al finalitzar la ruta es va realitzar una posada en comú, a manera d'avaluació , per a comprovar l'aprenentatge dels alumnes i posteriorment realitzar tècniques de reforç si fora necessari.

Van ser necessaris un mínim d'un monitor per ruta sent recomanable que el nombre de xiquets no ascendira a més de 25. En el cas de les rutes planificades per a l'etapa d'educació infantil van ser necessaris dos monitors per ruta per a una millor comprensió dels continguts. Als dits monitors li'ls va impartir un curs de formació per a adequar els seus previs coneixements i aptituds per a aplicar-los a la dita activitat. A tots els monitors es va entregar un manual explicatiu de totes les parades dels recorreguts.

Informació dels manuals i les rutes [0,4 MB]

Després de finalitzar l'activitat i com a complement d'esta es va repartir al professorat del col·legi i als alumnes un full d'avaluació del recorregut i dels monitors. Els resultats de la dita avaluació van ser satisfactoris per a ambdós parts.

 

Subir / Tornar