Alacant, 19 de juliol de 2004

L’EDUCACIÓ, EL CINE I EL DRET, PRINCIPALS EIXOS DEL "FÒRUM EUROPA 2004"

Dilluns s’inicien a Benissa els Cursos d’Estiu de la Seu Universitària de la Marina, amb la tradicional marca de “Fòrum Europa”. Per a l’edició d’enguany, són moltes les novetats que tal “Fòrum”, amb un impuls renovat, presenta. I és que, segons Joan Borja, responsable acadèmic de la institució universitària, “hem volgut rellançar el Fòrum Europa perquè siga un referent universitari de primeríssim ordre a l’hora de repensar i reflexionar els grans reptes que formula l’actual Europa en construcció”.

Entre aquestes novetats, per exemple, els tres cursos finalment programats (cadascun dels quals, amb 8 hores diàries de treball, és reconegut amb 4 crèdits de lliure elecció en els plans d’estudi d’un total de 19 universitats europees), que congregaran a Benissa més d’un centenar d’estudiants i un total de 35 professors procedents de diverses universitats i institucions internacionals.

Així, els professors de la Universitat d’Alacant Leandro Navas i Vicent Brotons coordinen un curs sobre “Atenció a la diversitat cultural i personal a Europa”, en el qual se sotmetran a examen els diferents sistemes educatius europeus i les estratègies que s’hi activen en el tractament de la multiculturalitat i el multilingüisme, dos dels trets que millor defineixen l’Europa contemporània.

Per la seua part, el professor Jaume Ferrer coordina el curs “L’Europa dels ciutadans”, un dels que major expectació està creant, per tal com tractarà la nova situació del ciutadà europeu amb les noves institucions i el marc legal que s’està consolidant a la Unió Europea: des dels drets de sufragi fins a la regulació urbanística que tant afecta les nostres comarques, tot passant per la situació dels abundants residents europeus que viuen a les nostres localitats.

Finalment, Josep Costa es responsabilitza del curs sobre “El cine i la ciutat europea” -el de major acceptació per part de l’alumnat- que explotarà, amb l’anàlisi de múltiples projeccions, les possibilitats del cinema com a vehicle idoni per a la comprensió dels processos socials, culturals i urbans de l’Europa global i postmoderna.

La “gran festa del coneixement” –que és com a Joan Borja li agrada qualificar el “Fòrum Europa”- tindrà encara el complement d’una programació cultural paral·lela, oberta a tot el públic, i que ha estat batejada amb el genèric “Benissa, dia i nit”. “Es tracta que tots –tots sense excepció-, d’una manera o una altra puguen sentir la Universitat al seu costat i participar en el Fòrum”, aclareix Borja. “Volem que els alumnes, que tenen l’opció d’allotjar-se gratuïtament a Benissa mentre duren els Cursos, tinguen una bona oferta d’oci quan acaben les maratonianes i intensives sessions acadèmiques: que les reflexions i la convivència a l’aula tinguen continuïtat als carrers, a les cafeteries, a les places del poble. I que l’esperit del Fòrum arribe al conjunt de la població: a tots i totes sense excepció.” “Per això –prossegueix- totes les activitats de “Benissa, dia i nit” són absolutament gratuïtes i d’accés lliure”.

Entre les activitats que integren el programa “Benissa, dia i nit” destaquen, més enllà dels actes institucionals d’inauguració (dilluns 19, 13:30 h) i de cloenda del Fòrum (divendres 23, 20:30 h), l’actuació teatral infantil de dilluns, al Centre Cultural  (12:30 h), en què la companyia teatral Al. Davila, de Pitesti (Romania), representarà en valencià –dos extrems europeus curisosament units!- l’obra Teatricontes; o l’actuació a la plaça del Convent, el mateix dilluns 19 a les 22:30 h, del grup folk “Tres Fan Ball”.

“Benissa, dia i nit” comptarà, de més a més, amb la projecció, dimarts 20 a les 22:00 h, de la pel·lícula Cinema Paradiso, a la plaça dels Germans Ivars. Al sendemà, dimecres 21, la nit serà per a la literatura i la música, amb la presentació (a les 22:15 h, a la Societat Cultural) de la revista L’Espill (a càrrec del seu director, Gustau Muñoz) i de la novel·la Quan anàvem a l’estraperlo (amb l’autor Víctor Gómez Labrado), i amb l’actuació (tot seguit, al voltant de les 23:15 h) del grup de jazz –jazz amb dolçaina!- “Xavi Torres Quintet”. Finalment, dijous, hi haurà festa de final dels Cursos amb l’actuació del grup local “L’Espardenya”.

Esment a banda mereix l’exhibició permanent durant tots aquests dies –i prolongada fins a finals de mes- de l’exposició “La salut a Europa: mil anys d’història”, una mostra divulgativa sobre la història europea de la medicina, coordinada per la Unitat d’Història de la Ciència de la Institució Milà i Fontanals, del Consell Superior d’Investigacions Científiques.

Tenint en compte que, endemés, durant aquest dies es podran visitar per tot el centre històric de la ciutat les intervencions de l’Espai Trobat, tot plegat significa, efectivament, una “gran festa del coneixement” i de la cultura per a Benissa, en plena temporada estival. En difinitiva: una aposta pel turisme acadèmic, alternatiu, d’autèntica qualitat en una ciutat que, de la mà de la Seu Universitària, s’està eregint en capital cultural de la comarca i en un referent indicutible per a tot el país.