Alacant, 20 de juliol de 2004

EUROPA TÉ NOM DE DONA

A les 9:30 h del matí s’han iniciat els Cursos d’Estiu “Fòrum Europa” en la Seu Universitària de la Marina, de la Universitat d’Alacant,  a Benissa. Un formiguer d’alumnes, a primera hora del matí, recollia carpetes al hall del palau dels Andrés, i encetava converses sobre l’intens programa d’activitats que hi ha programat al llarg de tota aquesta setmana: el programa “Benissa, dia i nit” (actuacions teatrals i musicals, exposicions, presentacions literàries, cinema i gastronomia a l’aire lliure, etc.) i els tres cursos especialitzats sobre l’actual Europa en construcció, al voltant dels eixos següents: el dret i l’urbanisme, el cinema i el món educatiu.

Teatre romanés en valencià

La primera de les activitats del “Benissa, dia i nit” ha estat la representació de l’obra Teatricontes, a càrrec del grup Al. Davila, de Pitesti (Romania). El Centre Cultural de Benissa –un dels escenaris complementaris del Fòrum Europa- ha acollit, amb un públic majoritàriament infantil, l’escenificació dels romanesos que, amb un valencià més que potable amb un curiós accent romanés, han aconseguit la participació dels més menuts en la festa europea en què s’han convertit els Cursos d’Estiu de la Universitat d’Alacant a Benissa. Al final de la representació, Bogdan Cioba, director de la companyia, valorava l’experiència en els termes següents. “Només tinc paraules de gratitud per a l’organització i per al públic de Benissa. Hem dut a terme una àmplia gira per tot l’Estat espanyol amb aquest muntatge, en espanyol i en valencià. Demà tornem a Romania, i ens emportem la impressió que ací la gent vibra més amb els textos quan els representem en la llengua pròpia: l’esforç d’aprenentatge que han hagut de fer els actor ha valgut ben bé la pena”.

Acte d’inauguració

Ales 13:30 h s’han interromput totes les sessions acadèmiques per a donar pas a l’acte oficial d’inauguració dels Cursos. Hi han intervingut José Andrés Ivars, en representació de Bancaixa (entitat col·laboradora del Fòrum), Antonio Torres, en nom de l’Ajuntament de Benissa, i Joan Borja, director de la Seu Universitària. Tots tres han conincidit a valorar el Fòrum Europa com un dels referents més importants que l’àmbit universitari valencià aporta per a la reflexió i el debat necessari sobre les diverses formes d’entendre la Unió Europea, ara en un moment crucial de construcció.

Exposició “La salut en la història d’Europa”

En l’acte d’inauguració del Fòrum, ha intervingut també Josep Bernabeu, catedràtic de Salut Pública de la Universitat d’Alacant, a fi de presentar l’exposició que, amb motiu del Cursos, s’exhibirà a la Seu Universitària fins al pròxim 29 de juliol: “La salut en la història d’Europa”.

La salut no és una realitat immutable, sinó una aspiració humana determinada per la història, que ha estat construïda de manera variable en les diferents cultures i societats. L’exposició La salut en la història d’Europa vol oferir una visió panoràmica del procés de construcció de la salut –en el seu doble vessant individual i públic- a Europa des de l’antiguitat fins als nostres dies, amb particular atenció al darrer mil·lenni.

L’exposició està integrada per quinze plafons on es reflecteixen, de forma sintètica, els principals debats i pràctiques al voltant de la salut en diferents moments de la història europea. Les imatges s’acompanyen de textos explicatius en valencià, castellà i anglès.

Primeres declaracions

En el marc del curs “L’Europa dels ciutadans” s’ha produït les primeres declaracions remarcables del Fòrum. Així, Jaume Ferrer, coordinador d’aquest curs, indicava que “La recent ampliació de la Unió Europea [el passat 1 de maig la Unió passava de tenir 15 estat membres a tenir-ne 25] és una operació molt arriscada per les enormes diferències econòmiques i socials entre uns països i els altres. Amb tot, hem de ser optimistes i confiar que el tratctat per virtut del qual s’estableix una Constitució per a Europa resolga els greus problemes que planteja l’ampliació.” I afegeix: “La incorporació de Bulgària i Romani, prevista per al 2007, encara serà més arriscada. En els casos de Turquia i Croàcia –per als quals no hi ha fixada data- la incertesa que es genera és ja d’una terrible envergadura”.

Per la seua part, Santiago González-Varas, catedràtic de Dret Administratiu en la Universitat d’Alacant, reivindicava que “el dret europeu cada vegada té més coses a dir en matèria d’urbanisme”. I ressaltava: “És possible que la Unió Europea propose correccions a la LRAU”. La sessió impartida pel professor González-Varas ha glossat, precisament, l’informe del Parlament Europeu sobre la controvertida LRAU, confeccionat a partir de les denúncies formulades pel col·lectiu Abusos Urbanístics No.

Tres Fan Ball

La jornada inaugural dels Cursos d’Estiu “Fòrum Europa” culminarà aquesta nit amb una festa de benvinguda per a tots els participants, oberta a tots els veïns de la comarca. El plat fort de la vetlada serà a càrrec del grup folk “Tres Fan Ball”, l’actuació del quals està prevista a les 22:30 h a la plaça del Convent de Benissa.