Alicante, 8 de octubre de 2004

JORNADES DE LA SECCIÓ FILOLÒGICA A L´INSTITUT INTERUNIVERSITARI DE FILOLOGIA VALENCIANA A LA UA

Activitats de l’Institut d’Estudis Catalans i de l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana a la Universitat d’Alacant

El dia 15 d’octubre, a les 12.30 h, hi haurà l'acte solemne de signatura del conveni de col·laboració entre l’IEC i les universitats de València, Alacant i Jaume I per a l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana a la Sala Multimèdia del Rectorat de la Universitat d'Alacant. En aquest acte, que serà públic, intervindran el president de l’IEC i els rectors de les tres universitats.

Amb aquest conveni, l’IEC i l’IIFV reconeixen la unitat de la llengua pròpia de Catalunya i del País Valencià i, amb la voluntat de contribuir a preservar-la, ambdues institucions volen establir un marc de col·laboració amb la finalitat d’optimitzar les fórmules de cooperació existents i de crear-ne de noves més eficaces i operatives. El mateix dia 15 i el dia 16 se celebraran les Jornades de la Secció Filològica a l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana. Aquesta Secció de l’Institut d’Estudis Catalans organitza cada any una visita a un indret diferent dins els territoris de llengua catalana. Els objectius que s’hi persegueixen són prendre contacte amb estudiosos, erudits i persones interessades del lloc visitat, documentar-se sobre la situació i la problemàtica de la llengua, donar a conèixer l’Institut d’Estudis Catalans en medis que potser s’interessaran per completar-ne les informacions, i establir contacte amb les diferents institucions polítiques. Des del 1990 les Jornades de la Secció Filològica han tingut lloc a Eivissa, Lleida, Castelló, Menorca, Perpinyà, Andorra, Palma, la Franja de Ponent, Elx i la Universitat d’Alacant, Tortosa, l’Alguer, Girona i les Illes Balears (amb motiu de la celebració de l’Any Francesc de B. Moll) i Vic.

Les Jornades d’enguany, el tema de les quals és els models de llengua al País Valencià, es desenvoluparan en dues sessions acadèmiques, que tindran lloc el divendres 15, de 16.30h a 19.00h, i el dissabte 16, de 10.30h a 12.30h, al Saló d’actes de l’edifici Germà Bernàcer de la Universitat d’Alacant. Després de les intervencions s’obrirà un col·loqui amb la participació del públic.

Així mateix, la Secció Filològica aprofitarà l’avinentesa per a celebrar a la Universitat d’Alacant la seva reunió plenària mensual.

Programa de les sessions acadèmiques

Divendres 15 d’octubre

Primera sessió acadèmica: Els models de llengua al País Valencià

Saló d’actes de l’edifici Germà Bernàcer de la Universitat d’Alacant

Parlaments d’obertura a càrrec del president de la Secció Filològica de l’IEC i del director de l’IIFV

Josep Martines Peres

La llengua antiga i els models sintàctics contemporanis: el cas de l’expressió de la intensitat/

Vicent Salvador Liern

Contribució de Josep Lozano als models valencians de llengua literària

Gemma Rigau i Manuel Pérez Saldanya

Variació gramatical i prescripció

Col·loqui

Dissabte 16 d’octubre

Segona sessió acadèmica: Els models de llengua al País Valencià (II)

Saló d’actes de l’edifici Germà Bernàcer de la Universitat d’Alacant

Josep M. Baldaquí Escandell

El model de llengua dels escolars: aspectes fonètics

Brauli Montoya Abad

El patrimoni lingüístic del Vinalopó i l’estàndard valencià

Joan Rafael Ramos Alfajarín

Les alternances acusatiu/datiu: perspectiva normativa i dialectal

Col·loqui

Parlaments de cloenda a càrrec del president de la Secció Filològica de l’IEC i del director de l’IIFV .