Alicante, 7 de enero de 2005

LA UA DESENVOLUPA UN SISTEMA DE TRADUCCIÓ AUTOMÀTICA ENTRE LES QUATRE LLENGÜES DE L'ESTAT

La Universitat d'Alacant, juntament amb altres institucions i universitats de l'Estat espanyol amb àmplia experiència en tecnologia lingüística, desenvolupa un sistema de traducció automàtica de codi obert (programari lliure) entre les quatre llengües de l'Estat.

El grup d'investigació Transducens del Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics de la Universitat d'Alacant, en col·laboració amb diverses empreses i universitats de l'Estat espanyol amb àmplia experiència en tecnologia lingüística, ha iniciat un projecte d'I+D per a desenvolupar un sistema de traducció automàtica de textos i webs entre l'espanyol i les altres tres llengües oficials. La principal novetat que presenta el projecte és que serà un sistema de codi obert i distribució lliure, el que permetrà modificar-lo amb tota llibertat per a adequar-lo a nous usuaris i aplicacions. Altra important novetat és que per primera vegada es desenvoluparà simultàniament i per grups de procedència geogràfica diversa un sistema únic que considerarà les quatre llengües oficials.

El projecte estarà finançat en part pel programa PROFIT del Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç, i es preveu que el projecte estarà acabat dins d'un any i que per tant a principis del 2006 el sistema de traducció automàtica estarà disponible en la xarxa.

Les empreses i centres d'investigació que porten a terme el projecte són l'empresa Thera, Centre de Llenguatges i Computació, del Parc Científic de Barcelona; el centre d'investigació TALP, de la Universitat Politècnica de Catalunya; el grup Transducens de la Universitat d'Alacant; la fundació Elhuyar i l'empresa d'enginyeria lingüística Eleka, coordinadora del projecte, ambdues del Pais Basc; el grup d'investigació IXA de la Euskal Herriko Unibertsitatea; l'empresa gallega imaxin|software, i el Seminari de Lingüística Informàtica de la Universidade de Vigo. Amb aquest projecte, s'obrin vies de cooperació entre empreses i grups d'investigació de l'àrea de la tecnologia lingüística que poden resultar molt beneficioses per a futurs desenvolupaments.

Annex: dades de contacte
Eleka Ingeniaritza Linguistikoa (empresa coordinadora del projecte):
Iñaki Arantzabal: komertziala@eleka.net
Zelai Haundi kalea, 3, Osinalde Industrialdea, 20170 Usurbil
Tel.: 943 377225.
Transducens (grup de la Universitat d'Alacant):
Mikel L. Forcada: mlf@ua.es
Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics, 03071 Alacant