Alicante, 15 de Abril de 2005

ELS AVANÇOS DEMOCRÀTICS ACONSEGUITS PER LES DONES ES TROBEN ARA AMENAÇATS, SEGONS MORANT

La historiadora Isabel Morant, professora d’Història Moderna de la Universitat de València, va fer ahir dijous 14 d'abril la segona conferència del cicle de conferències «Identitats europees: memòria i identitat en el procés de construcció europea», que té lloc a la Seu Ciutat d’Alacant de la Universitat d’Alacant. La vicerectora d’Estructura i Desenvolupament Institucional, Isabel Lifante, va presentar la professora Morant.

La conferència es va centrar en l’anàlisi que fa la ideologia de la Il·lustració, a partir de Rousseau, del paper de les dones en la societat i en la política. Els pensadors il·lustrats van separar l’espai públic de l’espai privat: van atorgar als homes la gestió de l’àmbit públic, l’àmbit de la política, i a les dones, l’àmbit privat, l’àmbit de la llar. La professora Morant va resseguir tota la polèmica que des del segle xviii fins al segle XXI hi ha al voltant del paper de la dona en la societat i en la política, començant pels primers textos de pensadores il·lustrades com ara Mary Wollstonecraft, que va rebatre les tesis de Rousseau, fins a acabar amb el llibre "Ni putas ni sumisas", de Fadela Amara, que s’acaba de publicar, passant per l’emblemàtic llibre de Simone de Beauvoir, "El segon sexe", editat el 1949. Isabel Morant va acabar advertint que els avanços que el feminisme ha obtingut els últims segles es veu amenaçat ara pels discursos integristes religiosos que veuen en l’emancipació de la dona un element de descontrol i descomposició social.

El dimarts dia 19, a les 20 hores, la filòsofa Margarita Boladeras, professora de Filosofia Moral i Política de la Universitat de Barcelona, farà la tercera conferència del cicle a la Seu d'Alacant: «Identitats nacionals i ciutadania europea». El cicle de conferències continua fins al 29 d’abril amb la participació deSami Naïrdijous 21), Carles Duarte (dilluns 25), Josep Ramoneda (dimecres 27) i Joan Francesc Mira (divendres 29).

Més informació: http://www.ua.es/spv/identitats/