Alacant, 20 d'Abril de 2005

EL MODEL SOBIRANISTA CLÀSSIC DELS ESTATS EUROPEUS ESTÀ DESFASAT, SEGONS BOLADERAS

La filòsofa Margarita Boladeras, professora de Filosofia Moral i Política de la Universitat de Barcelona, va fer ahir dimarts 19 d'abril la tercera conferència del cicle de conferències «Identitats europees: memòria i identitat en el procés de construcció europea», que té lloc a la Seu Ciutat d’Alacant de la Universitat d’Alacant. El professor de Filosofia del Dret de la Universitat d’Alacant Josep Aguiló va presentar la professora Boladeras.

La professora Boladeras va analitzar en la seua conferència els conceptes d’identitat i de ciutadania des de les seues formulacions en la teoria política clàssica fins a l’actualitat, a fi de veure com es poden encaixar en el nou marc que implica la Unió Europea. Segons Boladeras, en un món globalitzat i en aquest marc europeu, hem de repensar aquests conceptes, i sobretot un que va molt lligat a aquests, el concepte d’Estat. Per a la filòsofa, ja no serveix el paradigma de l’Estat entés com una unitat cultural, administrativa i territorial. Això xoca amb la diversitat, el dinamisme i la pluralitat del món actual. Per a Boladeras, Europa necessita escoltar moltes veus, i no només la dels estats, per tal d’aprofundir en la democràcia i aconseguir articular tota la diversitat. Per a la professora Boladeras el Tractat de la Unió Europea és suficientment obert per tal d’avançar en aquesta direcció.

El dijous dia 21, a les 20 hores, el sociòleg Sami Naïr, professor de Ciències Polítiques en la Universitat de París VIII, farà la quarta conferència del cicle a la Seu d'Alacant, «Ciudadanía europea: entre el mito y la realidad». El cicle de conferències continua fins al 29 d’abril amb la participació de Carles Duarte (dilluns 25), Josep Ramoneda (dimecres 27) i Joan Francesc Mira (divendres 29).

Més informació: http://www.ua.es/spv/identitats/