Alicante, 22 de abril de 2005

SAMI NAÏR CRITICA QUE ELS DINERS SIGUEN L’ÚNIC ELEMENT QUE ARA COM ARA CONFIGURA LA CIUTADANIA EUROPEA

L’escriptor Carles Duarte parlarà el dilluns dia 25 de models ètics i identitats culturals.

El sociòleg Sami Naïr, professor de Ciències Polítiques de la Universitat de París VIII, va fer ahir dijous 21 d'abril la quarta conferència del cicle de conferències «Identitats europees: memòria i identitat en el procés de construcció europea», que té lloc a la Seu Ciutat d’Alacant de la Universitat d’Alacant. El professor d’Economia Aplicada de la Universitat d’Alacant, Josep Antoni Ybarra, va presentar el professor Naïr.

Sami Naïr va denunciar el fet que la ciutadania europea, ara com ara, solament té un element que la configura: els diners. Segons Naïr, la ciutadania europea es concep actualment a partir de paràmetres instrumentals i economicistes, que redueixen el ciutadà europeu a un mer consumidor, a un 'homo economicus'. Per al professor Naïr, en el procés de construcció europea hi ha dos models enfrontats, el model anglosaxó, que prima l’individualisme i el mercat, i el model republicà, basat en el contracte social i la defensa de l’estat del benestar. Segons quin dels dos models triomfe, tindrem o un individu aïllat i competidor, o un ciutadà amb dret i deures, implicat solidàriament en la gestió de la vida política. Sami Naïr va reclamar un debat en profunditat sobre què volem els europeus, sobre quin tipus societat europea volem construir.

El dilluns dia 25, a les 20 hores, el poeta i lingüista Carles Duarte, director de la Fundació Lluís Carulla, farà la cinquena conferència del cicle a la Seu d'Alacant, «Identitats europees: models ètics i identitats culturals». El cicle de conferències continua fins al 29 d’abril amb la participació de Josep Ramoneda (dimecres 27) i Joan Francesc Mira (divendres 29).

Més informació: http://www.ua.es/spv/identitats/