Alicante, 26 de junio de 2006

YUNUS DEFENSA QUE L'ERADICACIÓ DE LA POBRESA ÉS POSSIBLE DURANT LA SEUA INVESTIDURA COM A HONORIS CAUSA

Els rectors d’Alacant, València i Castelló destaquen la labor de l’economista i la importància de mantindre la cooperació entre les universitats

26/06/2006- L’economista Muhammad Yunus ha defensat que l’eradicació de la pobresa és possible durant el seu discurs d’investidura com a doctor honoris causa de la Universitat Jaume I de Castelló i les Universitats de València i Alacant celebrat a l’UJI. El director i creador del Banc Grameen en Bangladesh, un revolucionari sistema de finançament per a les persones en països en vies de desenvolupament basat en els microcrèdits, ha afirmat que “si de veritat creguérem que la pobresa resulta inacceptable, i que no hauria de tenir cabuda en una societat civilitzada, hauríem creat les institucions i les polítiques adequades per a aconseguir un món sense pobresa”.

Yunus també ha destacat els resultats assolits pel Banc Grameen, creat en 1983, que actualment treballa “en 62.000 dels 68.000 pobles de Bangla Desh i concedim préstecs a 6,1 milions de persones, el 96% de les quals són dones pobres. El Banc Grameen pertany als seus prestataris. L’índex de devolució dels préstecs és del 99%. El Banc no depèn de fons de donants; els diners que presta procedeixen exclusivament de fons mobilitzats com a dipòsits. Les nostres enquestes internes mostren que el 58% dels nostres membres han superat el llindar de la pobresa”.

El doctor honoris causa ha agraït molt especialment el fet de ser nomenat doctor per part de tres universitats. En aquest sentit, el tres rectors han destacat en roda de premsa la importància de mantindre la cooperació entre les universitats públiques valencianes a través de CUVRIC (Comitè Universitari Valencià de Relacions Internacionals i Solidaritat). Al respecte, el rector de l’UJI, Francisco Toledo, ha destacat el recolzament la Generalitat Valenciana a CUVRIC i la labor de cooperació activa d’aquesta entitat.

Els rectors també han ressaltat la figura de Yunus, senyalant el rector de la Universitat de València, Francisco Tomás, que els microcrèdits, a més de millorar la situació econòmica de les persones, “han contribuït a que els ciutadans augmenten la seua autoestima al veure que poden portar endavant les seues iniciatives”. Per la seua banda, el rector d’Alacant, Ignasi Jiménez, ha ressaltat la necessitat de que “ara que som un societat relativament rica treballem per contribuir a eradicar la pobresa”

La roda de premsa també ha comptat amb la presència de la consellera de Cooperació i Participació, Gema Amor, qui ha coincidit amb els rectors en destacar el treball desenvolupat de forma conjunta entre les cinc universitats públiques valencianes i el Govern autonòmic a través de CUVRIC. La consellera ha avançat la voluntat d’impulsar l’any vinent un “pla estratègic d’intervenció en col·laboració amb la Fundació que presideix Muhammad Yunus per impulsar els microcrèdits”.