Alicante, 29 de marzo de 2010

AL VOLTANT DE 900 ALUMNES DE PRIMÀRIA, EN LA V JORNADA ESCOLAR DE JOCS TRADICIONALS

El pròxim 14 d'abril se celebrarà en les instal•lacions esportives de la Universitat d'Alacant la V Jornada Escolar de Jocs Tradicionals, a la qual assistiran 900 alumnes de primària “de centres d'Alacant que apliquen el programa d'immersió lingüística en valencià”, explica un dels coordinadors de l’acte, Ignasi Carbonell. La jornada, organitzada per la Conselleria d’Educació, el Vicerectorat d'Extensió Universitària, la Facultat d'Educació de la UA, amb la col•laboració de l'IES Haygón i Escola Autonòmica de Jocs Tradicionals, pretén afavorir l'adquisició del valencià mitjançant els jocs tradicionals com mocador, pollet anglés, saltar a la corda, sambori i arrimaeta, entre d’altres.

Segons expliquen els organitzadors: “Mentre el carrer va ser de les persones, el joc hi va romandre viu. Es jugava sense por i la comunicació intergeneracional va fer que la cultura lúdica popular tinguera un lloc molt important en la societat i ajudara a millorar notablemente les relacions socials i humanes. Aquelles cançons, aquelles curses acompanyades de rialles, suors i bacs poden recuperar espais al parc, al jardí de les urbanitzacions, als patis de les cases i, amb ells, el gust per provar-se, per millorar destreses, per sentir-se acompanyats d’amics i amigues i ser més feliç. Cal que ensenyem cançons i jocs i així estimular en els nostres fills i filles el gust pel joc tradicional.

Jugar és viure una situació que afavorix l’adquisició d’una nova llengua. A partir del joc, l’alumne pot aprendre amb la repetició de paraules i frases fetes pròpies de la seua dinàmica. A la vegada que ho passa bé jugant, es treballa el llenguatge oral, el gestual i la psicomotricitat. El fet de jugar, d’utilitzar el valencià com a vehicle de comunicació, assegura un ús actiu viu i reiteratiu de la llengua, alhora que associa inconscientment este ús autèntic i funcional amb el plaer que produix el joc, ajudant-lo, d’esta manera, a crear una actitud positiva d’acceptació envers la nova llengua. Ensenyar a jugar és ensenyar a viure.